چرا وايبر شبکه اجتماعي نيست؟

دوشنبه 10 آذر 1393
چرا وايبر شبکه اجتماعي نيست؟

شبکه اجتماعي در دنياي واقعي ساختاري اجتماعي است که افراد را به دليل نقاط مشترکي مانند روابط خويشاوندي، دوستي، مراودات مالي، فکري و... به يکديگر متصل مي‌کند.

  • 0



به گزارش اپليکيشن ايراني،  از آنجا که امروزه روابط ما فقط به دنياي واقعي محدود نمي‌شود و در بستر اينترنت نيز روابط تازه‌اي شکل گرفته، اين ساختار اجتماعي به دنياي مجازي نيز کشيده شده است. شبکه‌هاي اجتماعي اينترنتي کارکردي مانند گروه‌هاي اجتماعي در دنياي واقعي دارند، با اين تفاوت که در سرويس‌هاي مبتني بر وب شکل مي‌گيرند تا مردم بتوانند نظرات، علاقه‌مندي‌ها و محتواي موردنظر خود را از اين طريق با ديگران به اشتراک بگذارند. راه‌اندازي اولين شبکه اجتماعي اينترنتي با ساختار امروزي به سال ۱۹۶۰ در دانشگاه ايلينويز آمريکا بازمي‌گردد.

پس از آن با به‌وجود آمدن شبکه‌هايي مانند اورکات و لينکداين به طرفداران و کاربران اين سرويس‌ها افزوده شد. حالا چند سالي است با آمدن تلفن‌هاي هوشمند و استفاده از اينترنت روي آنها، سرويس‌هاي جديدي مانند وايبر، لاين، وي‌چت و واتس‌اپ نيز راه‌اندازي شده ‌است. اين نرم‌افزارهاي موبايلي، سرويس‌هاي پيام‌رساني است که براي سهولت ارتباط صوتي و تصويري بين افراد به‌وجود آمده‌ تا مرزهاي جغرافيايي را درنوردند، اما گاهي از آنها با‌ عنوان شبکه‌هاي اجتماعي ياد مي‌شود.

در حقيقت کاربران اپليکيشن‌هاي پيام‌رسان از اين بستر براي تشکيل شبکه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌کنند،‌ اما همان‌طور که گاهي به جاي «مردم تهران» از واژه «تهران» استفاده مي‌کنيم در دنياي مجازي نيز اين حذف صورت مي‌گيرد. پس وايبر يک شبکه‌ اجتماعي نيست، بلکه رسانه‌اي است که در بستر آن مردم شبکه اجتماعي تشکيل مي‌دهند. به‌نظر مي‌رسد شبکه‌ اجتماعي ناميدن آنها در کشورهايي مانند ايران به‌دليل استفاده‌اي فراتر از کارايي و هدف اصلي توليدکنندگان اين خدمات است.

هدف اوليه راه‌اندازي اين شبکه‌ها، پيام‌رساني با استفاده از بستر وب و بدون دخالت سرويس‌هاي مخابراتي بوده است، اما امروزه مي‌بينيم کارکرد اين سرويس‌ها در بسياري از کشورها از جمله ايران گسترش يافته و افراد با تشکيل گروه‌هاي متعدد براساس روابطشان و فرستادن پيام‌هاي دسته‌جمعي براي يکديگر، آن را به نوعي شبکه‌ اجتماعي تبديل کرده‌اند. ت

غيير کاربري اين سرويس‌ها الزاما خوب يا بد نيست، همان‌طور که شبکه‌هاي اجتماعي ذاتا مثبت يا منفي نيستند و همه چيز به نوع استفاده کاربران بستگي دارد.

علم ارتباطات هر رسانه‌اي را مفيد تلقي مي‌کند، زيرا مي‌تواند پيوندها را مستحکم کند، اما همان‌طور که افراد مي‌توانند از شبکه‌هاي اجتماعي به‌صورت نادرست استفاده کنند، اين اتفاق مي‌تواند درباره سرويس‌هاي پيام‌رسان نيز تکرار شود. متاسفانه امروزه کاربران ايراني از پيام‌رسان‌ها بيشتر براي ارسال پيام‌هاي دسته‌جمعي از پيش نوشته‌شده استفاده مي‌کنند که گاهي بارها در گروه‌هاي مختلف به اشتراک گذاشته مي‌شود.

اين پيام‌ها معمولا تکراري، فاقد محتواي غني و گاهي پر از اشتباه است. انتشار مجدد اين‌گونه پيام‌ها مي‌تواند سطح فکر و دغدغه افراد را هدف قرار دهد و حتي گاهي به انتشار شايعات، خرافات و باورهاي غلط دامن بزند.

بنابراين ما کاربران بايد هوشيارانه‌تر عمل کرده و محتواهاي باارزش و غني توليد کنيم و بدانيم چه محتواهايي ارزش به اشتراک‌گذاري مجدد را دارد و کدام يک از اساس بي‌ارزش است. نبايد فراموش کنيم فرهنگ استفاده از فناوري از دستيابي به آن مهم‌تر است.


نویسنده : مائده گیوه چین
منبع : ضميمه کليک روزنامه جام جم
تا کنون نظری ثبت نشده است . شما میتوانید اولین نفر باشد .