آيا مقصر کند شدن وايبر مخابرات است؟

شنبه 16 اسفند 1393
آيا مقصر کند شدن وايبر مخابرات است؟

عموم مردم بر اين باور هستند که چون با نرم افزارهاي ارتباط اينترنتي دو طرفه مانند وايبر به سادگي ميتوانند بدون برقرار تماس عادي با مخاطبين ديگر بصورت متني، صوتي و تصويري ارتباط برقرار کنند، مردم ديگر به روش عادي تماس تمايل نداشته و به همين دليل درآمد مخابرات از اين جنبه کاهش داشته است.

  • 0



به گزارش اپليکيشن ايراني،  اين سوال که آيا " کند شدن مخابرات تقصير مخابرات است؟" در برنامه تلويزيوني راديکال 7 که به موضوع چالشها و فرصتهاي نوين صنعت مخابرات اختصاص دارد پاسخ داده شد و طبق رويه اين برنامه، کارشناسان رويکردهاي متفاوتي را درباره باورهاي عمومي درخصوص صنعت آي تي مطرح کردند که نتايج آن جالب توجه است.

در ابتدا ناصر يوسف پور - عضو هيات مديره همراه اول - با رد اين شايعه که اين شرکت در کند شدن و يا قطع وايبر نقشي داشته باشد گفت: در مخابرات رسالت ما برقراري اتصال و ارتباط است و نه قطع و اختلال در آن و بستر اين شرکت در بخش ثابت و سيار براي ارايه خدمات ارتباطي به مردم است و اصولا ما توانايي اختلال در ارتباط را نداريم و اين در حوزه مخابرات نيست.

همچنين کاظم ابراهيمي - مدير عامل مخابرات ايران - درباره تواناييهاي مخابرات در ارايه خدمات نسلهاي آينده ارتباطي به مردم گفت: استفاده از تکنولوژيهاي برتر جزو الزاماتي است که ما بعنوان متوليان امر ارتباطات در کشور بايد از آن بهره ببريم تا با تچهيزات به روز بتوانيم خدمات مفيد و موثري به مردم ارايه دهيم.

مدير عامل مخابرات ايران همچنين درباره خدمات نسل آينده مخابراتي گفت: اين نکته لازم به ذکر است ک در نسلهاي جديد ارتباطي اينترنت تنها يکي از خدمات خواهد بود و خدمات بسيار متنوعي بدون نياز به اينترنت بر بستر شبکه فراهم خواهد شد که کارکردهاي ملي خواهند داشت.

اما در بخش مهمي از اين برنامه يکي از اساتيد دانشگاه شريف در پاسخ به اينکه " آمدن نرم افزاري برقرار مکالمه مانند وايبر آيا براي مخابرات واقعا تهديد است؟" گفت: اگر بخواهيم به اتفاقي که در دنيا در حال رخ دادن است ميبنيم ارتباطات از روشهاي سنتي درحال آمدن به سمت ديتا( مانند اينترنت) است و براي من بعنوان يک اپراتور تلفن که کارم برقراري تماس بين آدمهاست در نگاه اوليه بنظر ميرسد که وجود نرم افزارهاي OTT مانند وايبر واتس اپ و امثال آن تهديد است و حتي يک ذهنيت ديگر اين است که استفاده نکردن مردم از گوشي براي مکالمه تلفني و استفاده از گوشي براي چرخيدن در شبکه هاي اجتماعي و استفاده از وايبر و امثال آن تهديد اوليه و جدي بنظر ميرسد، اما موضوع به اين سادگيها نيست.

محمد رضا شعبانعلي در ادامه گفت: اگر کمي عميقتر و دقيقتر نگاه کنيم و بتوانيم مدل نگاهمان و مدل درآمد و استراتژي را تغيير بدهيم و جور ديگري به موضوع نگاه کنيم ميبينيم بازي در حال تغيير است.

اين استاد دانشگاه شريف گفت: يک اپراتور صرفا تلفني، اگر استراتژي خود را تغيير نداده باشد با مقاومت و سرسختي و هزينه بالا يک بازار تماس تلفني را ميتواند حفظ کند که ديگر بازار بزرگي نيست و در آينده کوچکتر هم ميشود، اما اگر ما بعنوان يک اپراتور مخابراتي نگاهمان را از برقراري مکالمه صوتي بين مردم به برقراري ارتباط بين آنها تغيير بدهيم خواهيم ديد که زمين بازي بسيار بزرگتر ميشود که اتفاقا سود بيشتر، درآمد بيشتر و از همه مهمتر رضايت بيشتر مشتري را بدنبال خواهد داشت چرا که سرويسهاي بسيار متنوعي به او داده خواهد شد.

وي ادامه داد: مدلهاي درآمدي در دنياي مخابرات هر روز در حال تغيير است و قطعا فناوري‌هاي ارتباطي هم بخشهاي فني را تغيير ميدهد و هم رفتار جامعه را و اين يعني تغيير مدل هزينه و درآمد مردم.

او ادامه داد: مثال بارز اين موضوع تلويزيون است، چراکه تا چند سال قبل مردم حاضر بودند براي ديدن تلويزيون پول بپردازند و حتي سرويسهاي کابلي بخرند، اما بايد بپذيريم امروزه اين ديد تغيير کرده و مردم ميگويند تلويزيون باشد و ما آن را ببينيم اما حاضر به پرداخت پول براي آن نيستند يعني دقيقا اتفاقي که با آمدن نرم‌افزارهاي تماس رايگان براي شرکتهاي مخابراتي افتاده است.

وي افزود: امروزه تلويزيون بعنوان يک خدمت ارزش افزوده بر بسترهايي مانند تلفن فروخته ميشود و هزينه مستقيم و صرفا براي تلويزيون گرفته نميشود، درعوض مردم با شرکتهاي مخابراتي طرف هستند وسازمانهاي راديوتلويزيوني نيز با آن شرکتها.

همچنين صادق عباسي ميهمان ديگر برنامه به تغيير فناوري تلويزيوني اشاره کرد و گفت: تغييرات گسترده‌اي در آينده تلويزيون رخ خواهد داد و اين تغييرات فني زمينه‌ساز تغييرات بزرگتري در زمينه ارتباطات موبايل است.

معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات فضاي فرکانسي تلويزيون را آينده‌ساز ارتباطات موبايل دانست و ادامه داد: تغيير فناوري آنالوگ به ديجيتال به دليل اين بود که با تغيير فناوري امکان استفاده بهينه از فضاي فرکانسي ايجاد شد و باندهاي فرکانسي تا يکي دو سال آينده براي استفاده ارتباطات موبايلي تخليه ميشوند و ازطرفي خود راديوتلويزيون نيز به سرعت تغيير ماهيت فناوري خواهند داد.

مدير روابط عمومي مخابرات ايران ميهمان ديگر برنامه در خصوص فيلترينگ نرم افزارها و يا اختلال در آنها توسط مخابرات گفت: در مخابرات اعتقادي به فيلترينگ وجود ندارد اما به مديريت فضاي مجازي معتقديم با اين حال اختلال در يک يا چند نرم افزار ارتباطي هيچگاه در برنامه مخابرات نبوده است و فکر نميکنم اين نرم افزارها تاثير خاصي بر درآمد مخابرات داشته باشد و اين يک مقدار کاهش را هم با فروش اينترنت به مشترکين جبران ميکنيم چرا که ما آماده يک تغيير اساسي در ساختار فني و رفتاري مخابرات هستيم.

داود زارعيان همچنين در خصوص نيازهاي آينده مخابراتي مردم گفت: نيازهاي ارتباطي امروز با گذشته بطور کاملا فرق کرده است ، شايد 10 سال قبل مهمترين خواسته مردم از مخابرات خط تلفن ثابت و يا همراه بود اما امروزه مردم از مخابرات در عرصه هاي مختلف اينترنت پر سرعت ميخواهند.

وي ادامه داد: تلاشهاي خوبي از طرف شرکت مخابرت، شرکت زير ساخت و شرکتهاي pap براي تامين پهناي باند صورت گرفته است اما اينها کافي نبوده است و مردم نيازهاي بيشتري دارند چرا که آنها نياز دارند دايم و سريعا به شبکه هاي اطلاع رساني دسترسي داشته باشند و امروزه ديگر اين موضوع جا افتاده است که پهناي باند مورد نياز مردم فقط اينترنت نيست بلکه در حوزه بانکداري، بهداشت و آموزش مردم نيازمند دريافت خدمات الکترونيک هستند و به نظرم سازمانهاي دولتي هستند که حالا بايد براي ارايه سرويسها بر بستر باند پهن اقدام جديتري کنند.


منبع : ايسنا
تا کنون نظری ثبت نشده است . شما میتوانید اولین نفر باشد .