گزارشي از نخستين جشنواره تبلت و نوت بوک؛ جشنواره ارزان‌قيمت‌ها

جمعه 15 شهريور 1392
گزارشي از نخستين جشنواره تبلت و نوت بوک؛ جشنواره ارزان‌قيمت‌ها

تا پيش از اين يعني قبل از زمان عرضه تبلت‌هاي ارزان قيمت به بازار، همگان تبلت را دستگاهي از قوم و خويش‌هاي همين گران‌قيمت‌هاي خوشنام مي‌شناختند و نگاه‌ها به محدوده دستگاه‌هايي که با قيمت ارزان به بازار عرضه شده بود تا حدود زيادي ترديدآميز بود. اما طي يک‌سال اخير با رشد شديد عرضه نمونه‌هاي ارزان‌قيمت تبلت به بازار و همچنين در پي حمايت شرکت‌هاي صاحب نام از اين برندهاي ناآشنا توجه بسياري از افرادي که قصد خريد تبلت داشتند به سمت اين نمونه‌هاي ارزان قيمت جلب شده است.

  • 0



به گزارش اپليکيشن ايراني، شايد به دليل همين توجه زياد به سمت تبلت‌هاي ارزان قيمت با ميانگين قيمت 300 تا 800 هزار تومان و نهايتا يک ميليون تومان است که هر روز شاهد عرضه برندي جديد در اين زمينه به بازار داخلي هستيم.
در اين راستا شاهد برگزاري نمايشگاه و جشنواره‌هايي براي معرفي بيشتر اين محصولات به کاربران هستيم يکي از اين نمايشگاه‌ها که به معرفي و عرضه انواع تبلت و نوت‌بوک و تجهيزات جانبي اين محصولات پرداخته است از دوازدهم شهريورماه آغاز شده و تا پانزدهم شهريور ماه در مکان نمايشگاه بين‌المللي تهران ادامه خواهد داشت. جشنواره‌هايي که به گفته خاکباز، مدير اجرايي شرکت آرانو (مجري جشنواره) در يک سالن 3000 متري و با حضور حدود 55 شرکت عرضه‌کننده نوت‌بوک و تبلت و تجهيزات جانبي و... و با هدف معرفي هر چه بهتر محصولات تکنولوژيکي به خريداران برپا شده است.

اين نمايشگاه جمعه به کار خود خاتمه مي‌دهد.
 
نمايشگاهي بدون حضور برندهاي مطرح
نخستين جشنواره تبلت، نوت بوک و تجهيزات مرتبط در شرايطي در نمايشگاه بين‌المللي تهران برگزار شد که اين نمايشگاه ميزبان نمايشگاه‌هاي ديگري در مقياس بسيار بزرگ‌تر (نمايشگاه فرش) بود. اين جشنواره که به نظر مي‌رسد هدف آن معرفي برندهاي تازه وارد است که به عرضه تبلت‌هاي ارزان مي‌پردازند با حضور حدود 55 شرکت که 80 درصد آنها در زمينه عرضه تبلت فعاليت مي‌کنند، برپا شده است. البته در اين نمايشگاه شاهد حضور بسيار کمرنگ عرضه‌کنندگان کالاهايي نظير نوت بوک، کامپيوترهاي چندمنظوره، نرم‌افزارهاي آنتي ويروس، نرم‌افزارهاي آموزشي موبايلي و... نيز بوديم که مخاطبان بسيار کمتري داشتند تا تبلت‌هاي ارزان قيمت!
 
نکته‌اي که در اين نمايشگاه به شدت به چشم مي‌آيد عدم حضور برندهاي مطرح و شناخته شده و البته گران‌قيمتي نظيرAPPLE ، ASUS، SAMSUNG و... است. خاکباز مدير اجرايي شرکت آرانو (مجري جشنواره) در اين باره به «دنياي‌اقتصاد» اعلام کرد: براي حضور تمام شرکت‌ها و برندها اطلاع‌رساني و مذاکره شده است، اما برخي از برندها تمايلي براي شرکت در جشنواره از خود نشان نداده و گروهي نيز اعلام کردند به دليل اينکه موجودي ندارند از شرکت در جشنواره سر باز زدند.
به گفته وي، گروهي از شرکت‌هاي عرضه‌کننده تبلت و نوت‌بوک نيز اعلام کردند اجناس آنها مدت‌ها است در انبارهاي گمرک مانده و به همين دليل از حضور در اين جشنواره انصراف دادند. وي که از نحوه برگزاري نمايشگاه و همچنين استقبال از دومين روز برگزاري نمايشگاه رضايت داشت به «دنياي‌اقتصاد» اعلام کرد، طي دو روزي که از برگزاري جشنواره مي‌گذرد شاهد حضور گسترده دانشجويان و دانش‌آموزان و... بوديم. شرکت‌هاي حاضر در اين نمايشگاه که در زمينه عرضه و معرفي تبلت فعاليت مي‌کردند نيز نسبت به برگزاري نمايشگاه اظهار رضايت کرده و اعلام کردند، ميزان استقبال با توجه به اينکه به فصل بازگشايي مدارس و دانشگاه‌ها نزديک هستيم
رضايت بخش بوده است. به گفته آنها، کالاهاي عرضه شده در اين جشنواره با تخفيف 5 تا 10 درصدي به فروش مي‌رسند که البته فروش به طور مستقيم نبوده، بلکه فاکتور فروش در جشنواره صادر شده و مشتري کالاي خود را از شرکت يا فروشگاه تحويل مي‌گيرد.
برخي از شرکت‌ها نيز به عرضه اقساطي لپ‌تاپ و تبلت مبادرت کرده و به اين ترتيب توجه‌هاي بسياري را به سمت خود جلب کردند.
 
حاشيه‌هاي نمايشگاه
اگرچه اين جشنواره در فضايي محدود برپا شده است، اما گروه‌هاي مخاطب دانشجو و به ويژه دانش‌آموز استقبال خوبي از آن داشتند. به گفته شرکت‌هاي عرضه‌کننده اکثرا دانشجويان و دانش‌آموزان و البته کودکان براي خريد تبلت‌هاي 7 اينچي با ميانگين قيمت 300 تا 800 هزار تومان علاقه نشان داده‌اند که اين موضوع گوياي اين امر است که سن استفاده از تکنولوژي در کشور به شدت پايين آمده و کالاهاي تکنولوژيکي هر روز کاربراني جوان‌تر خواهد داشت.
کاربراني که اکثرا علاقه‌مند به بازهاي کامپيوتري و آنلاين و... هستند.
 
يکي ديگر از نشانه‌هاي رشد تکنولوژيکي بازار ايران، جلب توجه به سمت محصولات جديدتر است. به طوري‌که اعلام شده است، توجه‌ها به سمت تبلت‌ها ا‌ست و نوت‌بوک‌ها ديگر مانند سابق مخاطب ندارند. به همين دليل در اين نمايشگاه اکثرا به عرضه تبلت‌هاي ارزان و پرمخاطب پرداخته‌اند. علاوه براين، مدير اجرايي جشنواره از اجراي نخستين همايش بين‌المللي توسعه‌دهندگان نرم‌افزار همراه، تبلت و سيستم‌هاي هوشمند در اين جشنواره خبر داد و گفت: در اين جشنواره مسابقات بازي با تبلت و دستگاه‌هاي ALL IN ONE و مسابقه طراحي ايده بهتر نرم‌افزاري برگزار خواهد شد و همچنين نخستين همايش آنلاين به طور زنده و سه‌بعدي در فضاي مجازي برگزار خواهد شد.
وي همچنين افزود: به نظر مي‌رسد روز جمعه که زمان برگزاري بازي‌هاي آنلاين و... است با افزايش تعداد مراجعان مواجه شويم.
 
برندهاي جديد، محصولات تازه وارد
اگر فرصت کرده و به اين جشنواره مراجعه کنيد حتما حضور تعداد زيادي از شرکت‌هاي عرضه‌کننده تبلت با برندهايي که شايد هرگز نامي از آنها نشنيده باشيد، برايتان عجيب خواهد بود. برندهاي نظير 3Q ،VIVA ، VELOXI،CONCORG، AINOL،SMART TOUCH ،STC ، HIRO ،UNI PAD ، PIPO و... که اکثرا کمتر از شش ماه است که در زمينه تبلت فعال بوده و اينک براي معرفي محصولات و البته برند خود در اين جشنواره حاضر شده‌اند. برندهايي که اکثرا محصولاتي با ميانگين قيمت 300 تا 800 هزار تومان عرضه کرده و اعلام کرده‌اند بازار هدف آنها جوانان و نوجوانان است.
با توجه به اين موضوع برخي از شرکت‌ها مانند VELOXI نيز كه به عرضه تبلت‌هاي مخصوص کودک پرداخته قيمتي حدود 300 هزار تومان دارد. شرکت GS PAD هم از عرضه تبلت‌هايي مخصوص دانش‌آموزان که مجوز وزارت آموزش و پرورش را اخذ کرده است، خبر داد. به گفته مدير فروش اين شرکت، تبلت‌هاي دانش‌آموزي فاقد بلوتوث و سيم‌کارت است و قيمتي حدود 400 تا 700 هزار تومان دارد. در اين جشنواره برخي از برندها نظير ACER،HP ، LENOVO، X.VISION به معرفي جديدترين محصولات خود پرداخته‌اند، البته محصولات اين برندها اکثرا قيمتي بالاي 3 ميليون تومان دارد.
 


نویسنده : مریم عسگری
منبع : دنياي اقتصاد
تا کنون نظری ثبت نشده است . شما میتوانید اولین نفر باشد .