عرضه بسته حمايتي جديدبراي شرکت‌هاي حوزه فناوري‌هاي نرم

يكشنبه 12 آذر 1396

دبير ستاد توسعه فناوري‌هاي نرم و هويت‌ساز معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري از ارائه بسته جديد حمايتي براي شرکت‌هاي دانش‌بنيان فعال در حوزه فناوري‌هاي نرم خبر داد و گفت: ايجاد صندوق‌هاي خطرپذير و شتابدهنده‌ها از جمله حمايت‌هاي اين بسته است.

  • 0



به گزارش اپليکيشن ايراني،  محمدحسين سجادي نيري در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، توسعه فناوري‌هاي نرم در کشور را از ماموريت‌هاي اين ستاد عنوان کرد و افزود: در اين راستا در تلاش هستيم تا نمونه‌هاي موفقي را عرضه کنيم تا جامعه متوجه شود که اين حوزه نه تنها يک حوزه استراتژيک و راهبردي است بلکه حوزه درآمدزا است و با هزينه‌هاي کم مي‌توان اشتغال‌زايي کرد.

 
وي کمک به توسعه اقتصاد فرهنگ را از ديگر دستاوردهاي حوزه فناورهاي نرم نام برد و يادآور شد: بر اين اساس تاکنون حدود 40 شرکت دانش‌بنيان در حوزه‌هاي انيميشن، بازي‌هاي ويدئويي، بازي‌هاي رايانه‌اي، شتابدهنده‌هاي حوزه فناوري نرم، طراحي و توليد اسباب‌بازي و صنايع فرهنگي در کشور ايجاد شده است.
 
سجادي با اشاره به اقدامات انجام شده براي توسعه اين فناوري در کشور، خاطر نشان کرد: بعد از بررسي‌هاي صورت گرفته براي راهکارهاي توسعه اين فناوري به اين نتيجه رسيديم که لزوما قانون حمايت از شرکت‌هاي دانش‌بنيان قانون دقيقا منطقي براي حمايت از شرکت‌هاي دانش‌بنيان نيست، از اين رو از سوي معاونت علمي در تلاش است تا بسته ديگري را براي شرکت‌هاي دانش‌بنيان فعال در حوزه فناوري‌هاي نرم و صنايع فرهنگي تعريف کند.
 
دبير ستاد توسعه فناوري‌هاي نرم و هويت‌ساز معاونت علمي با اشاره به جزئيات اين بسته حمايتي، اظهار کرد: شرکت‌هاي حوزه فرهنگي نيازمندي‌هايي از نوع "برندينگ"، "حضور در جشنواره‌هاي بين‌المللي"، "فروش محصولات" و "به کار گرفتن مجموعه‌هايي براي طراحي محصول" دارند.
 
وي اضافه کرد: ممکن است بخشي از اين نيازها با ساير نيازهاي شرکت‌هاي دانش‌بنيان ساير حوزه‌ها مشترک باشند، ولي قطعا نيازهاي حوزه فرهنگي با حوزه‌هايي چون نانو فناوري، بيوتکنولوژي و هوافضا متفاوت است و نيازمندي‌هاي خاص خود را مي‌طلبد که براي اين نيازهاي خاص در حال طراحي بسته‌هاي حمايتي هستيم.
 
سجادي نيري حمايت از تشکيل صندوق‌هاي خطرپذير (VC)، ايجاد شتابدهنده‌ها و ايجاد پلت‌فرم‌هايي که از عهده يک شرکت خارج است را از جمله حمايت‌هاي ارائه شده براي شرکت‌هاي دانش‌بنيان حوزه فناوري‌هاي نرم نام برد.
 
ارتقاي سطح کيفي محصولات فرهنگي
 
دبير ستاد توسعه فناوري‌هاي نرم و هويت‌ساز معاونت علمي در خصوص اقدامات انجام شده براي ارتقاي کيفي محصولات فرهنگي، توضيح داد: يکي از اقداماتي که در اين زمينه بايد رخ دهد، ارتقاي بازار و امکان عرضه اين محصولات به بازار است؛ از اين رو اگر بتوانيم بازار اين حوزه را رشد و توسعه دهيم، توليدات اين حوزه نيز افزايش خواهد يافت.
 
وي ادامه داد: بر اين اساس همکاري‌هاي خود را با کشورهاي کره جنوبي و روسيه شروع کرديم تا اين همکاري‌ها منجر به اجراي پروژه‌هاي مشترک شود.
 
سجادي با تاکيد بر اينکه محصولي که قرار است در بازارهاي کره و روسيه عرضه شود، قطعا بايد محصولي با کيفيت بالا باشد، افزود: اين همکاري‌ها هم کمک به ارتقاي سطح شرکت‌هاي دانش‌بنيان فعال در اين حوزه خواهد کرد، هم صادرات محصولات فرهنگي را توسعه مي‌دهد و همچنين منجر به شناخت بهتر دنيا از توان فني ايران خواهد شد.
 
سجادي در ادامه همچنين به امضاي قرار دادهايي ميان شرکت‌هاي کره‌اي و ايراني در زمينه انيميشن و بازي‌هاي ويدئويي اشاره کرد.
 
انيميشن ايراني در تلاش براي صعود
 
سجادي در خصوص اينکه آيا با زيرساخت‌هاي ايجاد شده در کشور، انيميشن‌هاي ايراني توان رقابت با انيميشن‌هاي خارجي را دارند، گفت: اصولا بسياري از کشورهاي پيشرو خود را رقيب انيميشن‌هايي مانند "نمو" نمي‌دانند؛ چرا که سطح اين نوع انيميشن‌ها در سطحي است که رسيدن به آن نياز به زمان دارد، ولي انيميشن‌هاي هاليوود تمام بازارهاي دنيا را در اختيار ندارند.
 
وي با اشاره به بازار انيميشن‌هاي ژاپني و چيني، خاطر نشان کرد: در حال حاضر فروش انيميشن‌هاي چيني و مشابه آن در بازار چين داراي فروش بالايي است و اتفاقا بسياري از انيميشن‌هاي آمريکايي در بازار چين موفق نيستند؛ چراکه چين فيلمنامه خاص خود را مي‌پسندند و نوع نگاه آنها متفاوت است.
 
سجادي ادامه داد: اين امر به گونه‌اي است که وقتي قرار بود انيميشن "پانداي کونگ‌فوکار" ساخته شود، شرکت سازنده اين محصول را در چين توليد مي‌کند؛ چون بازار بزرگي در چين وجود دارد که بايد فرهنگ محتوا با فرهنگ چين سازگار باشد.
 
سهم کم انيميشن ايراني از بازار
 
دبير ستاد توسعه فناوري‌هاي نرم و هويت‌ساز با بيان اينکه به همين دليل ما وارد تعامل با کشورهاي روسيه و چين شديم، گفت: اگر بتوانيم در يک انيميشن 10 درصد بازار چين را در اختيار بگيريم، توفيق بزرگي براي اين صنعت در کشور کسب خواهد شد.
 
وي با تاکيد بر اينکه بهترين انيميشن ايراني در کشور حدود 4.5 ميليارد تومان به فروش رفته است، گفت: از اين ميزان 30 درصد سهم تهيه‌کننده و توليدکنندگان است و عملا حدود يک و نيم تا 2 ميليارد تومان آن بوده است و اين در حالي است که در باکس آفيس کشورهايي چون روسيه و کره جنوبي عدد بسيار ناچيز است و دستيابي به چنين بازاري براي ما راحت است و نياز به برنامه‌ريزي و همت متعالي دارد.
 
بازي‌هاي رايانه‌اي
 
دبير ستاد توسعه فناوري‌هاي نرم معاونت علمي ادامه داد: من معتقدم صرفا بازار داخلي براي حوزه بازي‌هاي ويدئويي و انيميشن بازار کوچکي است؛ از اين رو يکي از اقداماتي که ما در حال انجام آن هستيم،‌ ايجاد دسترسي آسان‌تر به بازارهاي بين‌المللي است.
 
وي با بيان اينکه ما در اين مسير با موانعي چون انتقال پول، شناخت بازارهاي جهاني نسبت به توان داخلي و وجود زيرساخت‌هاي اين حوزه مواجه هستيم، اظهار کرد: در تلاش هستيم تا با حمايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري اين موانع مرتفع شود، به گونه‌اي که در حوزه انتقال پول اقدامي را شروع کرده‌ايم.
تا کنون نظری ثبت نشده است . شما میتوانید اولین نفر باشد .